بسمه تعالی

جناب آقای دکتر ابراهیمی

ریاست محترم انجمن فیزیوتراپی ایران

با سلام و احترام

با عنایت به مشکلات اخیر در خصوص دکترای حرفه ای فیزیوتراپی موارد ذیل جهت تصمیم گیری ، اقدام لازم و عاجل تقدیم میگردد:

1- همانگونه که اطلاع دارید در کشورهای اروپایی بخصوص فرانسه و انگلیس (به لحاظ قرابت آموزشی با ایران) به فارغ التحصیلان عنوان دکتری حرفه ای(DR) بصورت مدرک دانشگاهی اعطا نمیشود بلکه قوانین عرفی بصورت حقوقی و قانونی، پزشک دکتر نامیده میشود که اکنون شامل فیزیوتراپیست ها نیز شده است.

2- در کشور آمریکا عنوان دکتری (MD)به پزشکان داده میشود جایی که فیزیوتراپی نیز دکترای حرفه ای است.

3- همچنین اطلاع دارید در هندوستان انجمن فیزیوتراپی تصمیم به اعطای دکترای حرفه ای به فیزیوتراپیستها گرفت و آنها را مجاز کرد که از این عنوان استفاده نمایند و خود انجمن در دفاع سخت و جانانه در دادگاه های حقوقی شرکت کرد و موفق بیرون آمد.

4- در ایران ما تمامی راه های قانونی را رفته ایم و بدون هیچ عکس العملی منتظر حکم معاون آموزشی وزارت بهداشت هستیم که بلاخره سند مرگ رشته را به نوعی اعلام نماید.تجربه ثابت کرده است هر گونه اقدامی در زمان وزیر فعلی به عنوان خط مشی وزیر بهداشت بعدی مدتها مد نظر خواهد بود.

در این لحظات بحرانی باید کاری کرد و بهترین الگو نیز بهره برداری از نوع مسیر فیزیوتراپیستهای هندی است و اگر کاری نکنیم حسرت این کار بر دل و خسران آن برای کشور خواهد ماند.

لذا خواهشمند است در این اوضاع کنونی انجمن فیزیوتراپی به عنوان مرجع علمی و قانونی فیزیوتراپی اجازه استفاده از عنوان دکتری را برای فیزیوتراپیستها صادر کرده و محکم در صحنه مانده و پایداری کند.این مساله حداقل باعث تغییر در سیستم پزشکی خواهد شد که به احتمال قوی به نفع رشته و کشور پایان خواهد یافت.

خواهشمند است در این مورد تصمیم قاطع گرفته شود و الا برایمان تصمیم خواهند گرفت.با تشکر از تلاشهای جنابعالی و انجمن فیزیوتراپی ، آرزوی موفقیت برای همه شما عزیزان دارم.

فیزیوتراپیست حمید رضا اشراقی